Takbir Solat I'dil Fitri

Tuesday, September 7, 2010

….Kerana hari ini merupakan hari bergembira bagi ummat, Allah menetapkan sebutan Allahuakbar digandakan dalam solat ‘Idil Fitri supaya hati hamba-hambaNya tetap dalam keagungan dan kehebatan seperti yang dikehendaki oleh Allah. Demikianlah supaya mereka tidak terganggu daripada memandang haq Allah ta’ala dengan melaksanakan solat sepanjang hari tersebut : iaitu zohor, asar, dan solat-solat wajib yang lain. Allah ta’ala berfirman : “ Walazikrullahiakbar (29:45), yakni keutamaannya.

….Tujuh takbir mengambil kira sifatNya. Adanya pengucapan Allahuakbar bagi setiap sifat. Hamba diperjelaskan dengan tujuh sifat yang dengannya Allah menyatakan diriNya. (lihat ruangan asma’ sifat dengan tujuh pembahagian pada tajuk asma’ zat, asma’ sifat, asma’ afa’al). DIA mendakwa keagungan diriNya, kerana hubungan sifat-sifat ini tadi kepada Allah tidaklah sepertimana hubungan sifat-sifat tadi kepada hamba (sebagai pinjaman/nisbah). Dia berfirman : “Allahuakbar” yakni, daripadanya (kebesaran) dalam setiap sifat.

Apabila hamba menyebut “Allahuakbar” lima kali dalam solat I’dil Fitri, dia memandang akan zat dan empat sifat yang diperlukan oleh al-alam daripada Allah kerana Dia diperjelaskan oleh mereka (al-alam) dan melalui mereka ianya mengesahkan bahawa Dialah Allah. DIA mendakwa keagungan diriNya dengan satu pengucapan “Allahuakbar” bagi zatNya kerana “Tiada suatu pun yang sebanding denganNya”. DIA mendakwa keagungan diriNya dengan yang empat bagi empat sifat sebagaimana DIA mendakwa keagungan diriNya dalam yang tujuh kerana tiada tashbih (penyerupaan) dalam hubungan. Ketahuilah oleh mu.

Wallahu'alam
Kami sekeluarga mengucapkan selamat menjalani ibadah berpuasa dan selamat berhari raya I’dil Fitri. Mohon ampun dan maaf daripada kami sekeluarga kepada semua yang mengenali dan pembaca sekelian.


Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

0 comments:

Post a Comment