Ubat Hilang Dendam Dalam Hati

Sunday, September 5, 2010

Dari Amru bin Syahrabil dari seorang sahabat Nabi s.a.w katanya : ketika ditanyakan pada Nabi tentang seorang yang berpuasa abadi, maka sabda Beliau : "Sungguh aku ingin bila ia tidak sempat makan dan minum selama hidupnya"......selanjutnya beliau bersabda : "Maukah kalian aku tunjukkan dengan sesuatu yang dapat menghilangkan rasa dendam di dalam hati seseorang?, iaitu berpuasa tiga hari setiap bulan". (An-Nasai)

Diterangkan di dalam Futuhat Ibn 'Arabi terdapat tiga golongan ahlillah yang mengamalkan hadis diatas :

1. Golongan yang berpuasa pada tiga hari yang pertama setiap bulan
2. Golongan yang berpuasa pada hari putih 13, 14, dan 15 haribulan.
3. Golongan yang mengambil kedua-duanya.

Saya cuma akan kisahkan sudut pandangan golongan yang pertama sahaja yang dipetik dari Futuhat :

Ketahuilah bahawa setiap bulan yang hadir merupakan tetamu yang datang daripada al-Haq. Oleh itu adalah perlu bagi manusia untuk melaksanakan tanggungjawabnya yang dipanggil 'meraikan / memuliakan' dan 'meraikan / memuliakan' itu adalah untuk tetamu. Hak bagi tetamu adalah tiga hari. Kerana itulah Baginda s.a.w memulakan dengan apa yang disarankan iaitu tiga hari bagi setiap bulan. Rasulullah s.a.w pada kebiasaannya berpuasa pada setiap awal bulan.

al-Nasai meriwayatkannya daripada Ibn Mas'ud. Berpuasa merupakan sifat Allah dan Dia memisahkannya daripada semua ibadah yang lain. Ianya merupakan ibadah yang dikhususkan, yang tidak diperolehi oleh malaikat. Oleh itu malaikat yang hampir dengan Allah tidak musyahadah akan Allah s.w.t - dalam musyahadah puasa, tidak jua Allah bukakan bagi malaikat tajallaNya dalam mushahadah akan puasa.

Puasa merupakan sifat istimewa bagi manusia. Memuliakan tetamu adalah selama tiga hari bagi setiap bulan kerana ianya datang daripada Allah dan kembali kepadaNya, merahmati seseorang mengikut cara bagaimana ia menerima nya atau menyalahinya berdasarkan cara bagaimana ia menerimanya. Cara terbaik seseorang itu menerimanya adalah dengan apa yang menjadi sifat Ilahiyyah, dan ianya adalah puasa.

Wallahu'alam


Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

2 comments:

Anonymous said...

Hmmm, tulisan yang menarik. Terima kasih ya telah berbagi.

Kebetulan kemarin saya juga barusan menulis topik serupa tentang membalas dendam. Cek saja entri saya yang berjudul Balas Dendam Itu Manis? Saya yakin bisa jadi referensi silang yang menambah pengetahuan kita bersama.

Salam kenal, dan sampai jumpa lagi nanti.

Lex dePraxis
Unlocked

Fusus Hikam said...

Salam kenal juga dari saya. Tulisan yang saintifik pada entri tuan. Memberikan perspektif baru ‘cara balas dendam’ yang paling manis.

Post a Comment