Makar (3)

Sunday, January 23, 2011

[Fusus: Golongan ‘al-khusus’ (mengekalkan terma yang digunakan oleh Syeikh Ibn ‘Arabi) – adalah golongan yang memiliki asas dan tidak terlintas bahawa mereka tidak lagi memerlukan syariat, sebagaimana perkataan Syeikh Ibn ‘Arabi di bahagian yang lain dalam Futuhat; “Salik yang tidak benar-benar memiliki asas mungkin berfikir dia tidak lagi memerlukan syariat” . Namun al-khusus di sebalik memiliki asas yang kuat  masih tidak terlepas daripada makr]
Makr Allah kepada ‘al-khusus’ adalah tersembunyi melalui Dia mengekalkan 'hal' mereka di sebalik kebiadaban mereka. Kebiadaban ini ialah mereka merasa lazat pada hal dan terhenti disitu. Ini menyebabkan meningkatnya keangkuhan pada insan yang memiliki hal tersebut, gangguan menuju kepada Allah, dan gagal mencari peningkatan daripada hal tersebut. Allah berfirman kepada Rasul Nya, “"Wahai Tuhanku, tambahilah ilmuku" (20:114), dan Dia membenarkan kita mendengarnya semata-mata untuk menyedarkan kita, supaya dengan itu kita akan ucapkannya dan mencari peningkatan daripada Allah. Jika ini hanyalah khusus untuk Rasul, Dia tentu tidak akan membenarkan kita mendengarnya atau Dia akan menyatakan bahawa ucapan tersebut hanya khusus buatnya (Rasul).
Hal memiliki kelazatan dan kemanisan dalam jiwa, dan hasilnya sesetengah jiwa mendapati sukar untuk beralih daripada hal yang akan memberikannya (dengan peralihan tersebut) peningkatan (kepada) hal (yang baru). Sebaliknya, mereka hanya mengingini peningkatan dalam hal tersebut sahaja. Mereka alpa akan hakikat bahawa hal tersebut merupakan suatu anugerah.
Bersambung dengan makr Allah bagi golongan khusus al-khusus.


Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

0 comments:

Post a Comment