Malam al-Qodar

Thursday, September 2, 2010

BAB 71 : FUTUHAT SYAIKH IBN ‘ARABI

Barangsiapa yang berdiri untuk solat demi malam al-Qodar adalah berdiri untuk dirinya, sekalipun berdirinya dia kerana rindukan Allah untuk menemuinya (malam al-Qodar). Barangsiapa yang berdiri demi asma’ yang menjadikannya berdiri pada Ramadhan atau asma’ yang lain, berdirinya adalah kerana Allah, bukan kerana dirinya, dan inilah yang terlebih lengkap. ‘Sesungguhnya tiap-tiap orang telah mengetahui tempat minum masing-masing’ (Q 2:60)

….sinar cahaya matahari terpadam daripada jisim matahari pada pagi malam al-Qodar bagi menyatakan bahawa malam tersebut adalah ketikanya ia hadir dan siang harinya merupakan pernyataan QodarNya. Demikianlah kamu temui malam tersebut atas QodarNya. Barangsiapa yang terlepas daripada menemuinya pada malam hari hendaklah memerhatikan matahari. Sekiranya dia melihat tandanya bolehlah dia membuat permohonan apa yang ingin dipohonnya ketika malam hari, jikalau lah dia mengenal pasti tandanya.

Padamnya sinar cahaya matahari oleh cahaya al-Qodar adalah sepertimana cahaya planet-planet apabila matahari muncul: mereka (planet-planet) tidak lagi memiliki cahaya pada penglihatan mata.

....fajar pada siang, malam al-Qodar bukanlah daripada cahaya matahari. Ianya adalah cahaya malam al-Qodar yang muncul pada jisim matahari, sebagaimana cahaya bulan adalah cahaya matahari yang muncul pada jisim bulan. Jikalau ianya adalah cahaya bulan itu sendiri, ianya pasti akan memiliki pancaran sinar sepertimana matahari. Memandangkan ianya terbit daripada matahari, ia tidak memiliki sebarang sinar. Demikianlah matahari yang memiliki cahayanya sendiri pasti memiliki sinar.

Apabila malam al-Qodar memadamkan sinar matahari, matahari akan kekal tanpa sinar sepertimana bulan, ia mempunyai cahaya pada benda-benda wujud tanpa sinar sedangkan pencahayaannya wujud. Pencahayaan tersebut adalah cahaya malam al-Qodar sehinggalah ianya (matahari) setinggi tombak atau kurang daripada itu. Kemudian cahayanya (matahari) akan kembali kepada matahari.

Kamu akan melihat matahari terbit pada paginya, yakni pada pagi malam al-Qodar seumpama cakera bulat tanpa sinar daripada punca pencahayaannya, seperti terbitnya bulan tanpa sebarang sinar.Aku nyatakan hal ini kepada kamu supaya kamu mengetahui cahaya apakah yang menyinari pada pagi malam al-Qodar, supaya kamu tahu penilaian tersebut pada semua cahaya kepunyaan DIA yang menyinari langit dan bumi. Dia turunkan cahaya yang tidak memerlukan jirim, dan itulah pagi hari tersebut. Oleh itu apabila Allah turunkan cahayaNya diumpamakan sebagai lampu (pelita) iaitu cahaya yang memerlukan jirim, dibantu oleh minyak (Q 24:35)

Jadi apakah yang lebih tinggi daripadanya bagi cahaya ialah hampir pada perumpamaan dan tinggi pada pembezaan. Allah memberitahu kita hal tersebut dan menggunakan ‘kaf’ sifat dalam firmanNya “umpama lampu (pelita)….(Q 24:35) untuk memberitahu bahawa Dialah cahaya bagi segala cahaya, bahkan Dialah segala cahaya, dan dianjurkan kepada kamu untuk memperolehi sifat ini (cahaya). Rasulullah s.a.w. selalu berdoa: “Jadikan daku cahaya”. Sesungguhnya Baginda s.a.w. adalah sedemikian (cahaya).

Bahagian berikut merupakan doa yang diucapkan oleh Baginda Rasulullah s.a.w. dan bahagian ini tidak terdapat dalam Futuhat. Mengikut bidang rawatan, digunakan sebagai kota cahaya.

“Ya Allah, jadikan pada hatiku cahaya, pada pandanganku cahaya, pada pendengaranku cahaya, di sebelah kananku cahaya, di sebelah kiriku cahaya, di sebelah belakangku cahaya, dari bahagian depanku cahaya, bahagian atasku cahaya, dan dari bahagian bawahku cahaya. Ya Allah anugerahkan daku cahaya, jadikan bagiku cahaya, pada uratku cahaya, pada dagingku cahaya, pada darahku cahaya, pada rambutku cahaya, pada kulitku cahaya, pada lidahku cahaya, dan jadikanlah pada diriku cahaya, dan besarkanlah untukku cahaya, dan anugerahkan daku cahaya”

WALLAHUA’lAM


Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

2 comments:

Anonymous said...

Salam ziarah,
Saya tertarik dengan posting sentiasa dlm khair. Dulu saya ingatkan segera berbuka tu, bila azan je terus ngap kemudian nak makan berapa lama pun takpa asalkan jngn tinggal semayang je. Sekarang faham, segera berbuka itu maknanya lekas-lekas berbuka jangan lama-lama jangkamasa berbuka itu,mesti segera/cepat. Tq

Fusus Hikam said...

Alhamdulillah, kiranya Allah telah memberikan kefahaman buat anda.

Post a Comment