Mengenang Allah Dan Zikir Malaikat (2)

Monday, November 29, 2010

[Fusus: Keikhlasan ketika berzikir adalah penting sepertimana pentingnya dalam apa jua amalan-amalan. Tidak mengapa jika tidak dilakukan dalam bilangan yang banyak, tidak dilakukan sekaligus sebaiknya biarlah ditingkatkan sedikit demi sedikit. Sebuah hadis dari Abu Hurairah r.a. daripada Rasulullah s.a.w. baginda bersabda: "Barangsiapa duduk di satu tempat, lalu tidak sempat berzikir kepada Allah taala di situ, penyesalan yang ia akan perolehi daripada Allah. Dan barang siapa baring pada satu tempat, lalu ia tidak sempat berzikir kepada Allah taala di situ, ia akan mendapat penyesalan daripada Allah". Setiap tempat berzikir daripada satu tempat sekaligus (kecuali bagi yang beruzlah). Kerana Allah yang mengangkat kita pada tahap-tahap zikir kita. Dalam kalam hikmah yang ke-47 dan yang ke-248 al-Imam Ibnu Athaillah Askandary merumuskan sebagai berikut]

Kalam hikmah ke-47;
 “Jangan anda tinggalkan zikir (menyebut atau mengingati Allah), kerana tidak hadir (hati) anda serta Allah dalam zikir itu. Kerana bahawasanya kelalaian anda daripada mengingatiNya lebih berat dari kelalaian anda pada ada mengingatNya. Mudah-mudahan Allah Ta’ala akan mengangkat anda dari zikir di samping ada kelalaian kepada zikir di mana hatinya jaga (tidak lalai lagi). Dan mudah-mudahan Allah Ta’ala akan mengangkat anda dari zikir yang beserta kehadiran Allah (dalam hati) kepada zikir di mana lenyap (ghaib) selain Allah. Dan itu semua tidak lah sukar bagi Allah yang Maha ‘Aziz”.
Kalam hikmah ke-248;
“Tidak ada zikir yang tergambar pada lahiriah, melainkan terbit dari batin syuhud akan Allah dan tafakkur”
Dari kitab Risalah Qusyairy;
Ketika Syeikh Dzu al-Nun al-Misri ditanya tentang zikir, dia menjelaskan, “Zikir bererti tiadanya ingatan pelaku zikir terhadap zikirnya” Lalu beliau membaca syair : Aku berzikir hanya kepada Mu bukan kerana aku telah melupakan Mu; Itu hanyalah apa yang mengalir dari lidah ku.
[Fusus: Bab 216 al-Futuhat al-Makiyyah memperihalkan tentang ahli zikir yang menyedari bahawa Allah adalah teman bagi orang yang berzikir yakni ahli al-Quran dan ahli al-zikr]
….tetapi Dia tidak diketahui melainkan kepada ahli Nya dan pilihan Nya. Mereka ialah ahli al-Quran dan ahli zikir, yang mana Allah mengarahkan kita untuk bertanya, kerana mereka hanya akan mengkhabarkan mengenaiNya. Dia berfirman, oleh itu tanyalah kepada ahli zikir jika kamu tidak tahu [Quran 16:43], kerana ahli zikir merupakan teman al-Haq.
Si penzikir, mengenai ingatannya kepada Allah, Allah sendiri menyaksikan, (bahawa ahli zikir) hanya mengkhabarkan mengenai temannya sahaja. Demikian dia mengkhabarkan hal keadaan sebagaimana ianya (tanpa tokok tambah), dan inilah “pengetahuan”. “ Apakah (orang-orang kafir itu sama dengan) orang-orang yang ada mempunyai bukti yang nyata dari Tuhannya, dan diikuti pula oleh saksi dari Allah" [Quran 11:17].
....Tiada dapat dielak daripada Dia berteman dengan yang mengingatiNya-melalui penyaksian yang tertentu. Tiada yang lain melainkan peningkatan ‘arif yang melaluinya fadilat terzahir.
Setiap orang yang berzikir yang ‘arifnya tidak bertambah ketika mengingat Yang Diingat bukanlah seorang yang berzikir, sekalipun ia berzikir dengan lidahnya kerana orang yang berzikir hanyalah dia yang meresap keseluruhannya dengan zikirnya itu. Itulah teman al-Haq. Dia tidak akan terlepas dari memperolehi manfaat, di sebabkan oleh Al-'Alim, yang mana bakhil adalah tidak mungkin bagiNYa, pasti akan menganugerahkan ke atas temanNya sesuatu yang tidak ia miliki. Di sini tiada bakhil yang membatalkan pemurah. Demikianlah teman bagi al-Haq.
Al-Haq adalah berserta bagi setiap seseorang dalam al-alam namun mereka tidak menyedarinya. Had tertinggi golongan awam – jika mereka beriman – ialah mereka mengetahui yang Allah berserta mereka.
[Fusus: Quran 57:4 “Dan berserta kamu, di mana kamu berada”]
Tetapi manfaatnya terletak pada kamu berteman dengan Allah, tidak pada Dia berserta kamu, kerana demikianlah halnya. Dia yang bertemankan al-Haq tidak terlepas daripada syuhud akan al-Haq. Yang memandang akanNya tidak lain daripada wujud ‘arif padanya (orang yang berzikir). ‘Arif ini merupakan kurniaan Ilahi.

[Fusus: Namun ada juga yang merasa bimbang?, risau? untuk berzikir. Petikan berikut ialah dari bab ke-53 al-Futuhat. Semoga Allah menunjukkan jalan ]

JIKA mana-mana kalangan jin atau al-mala' al-a'la muncul, seseorang itu hendaklah memejamkan matanya dan tidak terikat dengan perbualan bersama mereka, sekalipun mereka berkata-kata. Jika jawapan sangat diperlukan seseorang itu hendaklah memberikan seadanya sahaja, dan tidak lebih dari itu. Jika jawapan tidak diperlukan seseorang itu hendaklah mendiamkan diri dan tetaplah dengan apa yang dikerjakan (zikir). Apabila mereka melihat seseorang dalam keadaan sebegini, mereka akan menjauhkan diri daripadanya dan tidak akan menghalanginya dan akan menghilangkan diri mereka daripadanya. Kerana mereka tahu barangsiapa yang mengganggu seseorang yang sibuk dengan Allah daripada pekerjaannya dengan Dia akan dihukum oleh Allah azzawajalla.

[Fusus: Ada terlalu banyak jenis zikir; zikir 4 juta, zikir sebanyak makhluk, zikir malaikat; berikut adalah apa yang dikenali sebagai zikir malaikat ]
Ahmad bin Ibrahim ad-Dauraqi menceritakan kepada kami, Ismail bin Ibrahim memberitahukan kepada kami, al-Jurairi memberitahukan kepada kami dari Abi Abdillah al-Jasri dari Abdillah bin ash-Shamit dari Abi-Zarr :  Bahawa Rasulullah menjenguknya atau Abu zarr menjenguk Rasulullah s.a.w. lalu ia berkata: “Engkau (tebusanmu) adalah dengan ayah ibuku wahai Rasulullah: “Apakah kalimat yang paling dicintai Allah?” Beliau bersabda: “Zikir yang dipilihkan Allah bagi para malaikatNya: Subhanarabbi wabihamdihi Subhanarabbi wabihamdihi (Maha suci Rabb ku dan pujian untukNya , Maha suci Rabb ku dan pujian untukNya) – Hadis ini adalah Hasan Sahih.


Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO

0 comments:

Post a Comment